Skip to main content

Daniel delegerar och litar på sina medarbetare

Daniel Fredriksson är sedan nio månader avdelningschef för Prenad Halmstads service- och entreprenadavdelningar. Han håller som bäst på att landa i rollen och kan ge tips till den som siktar på en liknande roll hans egen.

Kundkontakt och personalansvar

En vanlig arbetsdag har Daniel mycket kundkontakt med både stora byggare och privatpersoner samtidigt som han har personalansvar för avdelningens 41 montörer och 6 tjänstemän. Den viktigaste och kanske mest utmanande uppgiften på ett entreprenad- och serviceföretag är att säkerställa att medarbetarna är sysselsatta och engagerade genom att se till att rätt typ av uppdrag kommer in i lagom takt.

– Det som inspirerar mig i arbetet är att utvecklas, komma framåt och hitta nya lösningar, säger Daniel och förklarar att det handlar om helheten, vad företaget ska fokusera på men också problemlösning åt kunden så att de får det som de efterfrågar och är i behov av.

Över 20 år inom Prenad

Daniel började på Prenad direkt efter studenten 2001 och jobbade som montör i många år. Senare tog han steget in i rollen som projektledare i tre år och därefter som servicechef ungefär lika länge innan han landade som avdelningschef för Prenad Halmstad. Åren av erfarenhet inom Prenad gör att han har en djup förståelse för verksamheten och företagets utveckling.

Var lyhörd och delegera

För att skapa ett framgångsrikt samarbete mellan kollegor inom teamet tycker Daniel att det är viktigt att vara lyhörd och att vara villig att ta åt sig av feedback. Man är inte bäst på allt, utan genom ödmjukhet och att lyssna på andra lyckas man bäst. Företagskulturen på Prenad beskriver han som familjär, tillåtande och möjliggörande. Prenad är enligt honom också ett precis lagom stort företag för att skapa engagemang och en nära arbetsmiljö.

– För den som siktar på en roll liknande min skulle jag ge rådet att lära sig delegera, säger Daniel. Att förstå att man inte kan lösa allt själv. Även om jag gör på ett sätt och medarbetaren på ett annat, så måste jag bara lita på dem. De kommer att lösa uppgiften om de ges utrymme för det.

– I rollen som avdelningschef är det också viktigt att kommunicera transparent och förklara att alla svåra/tuffa beslut tas för företagets bästa, aldrig för att försvåra för medarbetare. Det är något som ibland kan vara svårt att greppa när det påverkar någons personliga arbetssituation, förklarar Daniel.

Mitt i karriären med ett nytt jobb som engagerar honom har Daniel satt många privata fritidsintressen lite på vänt. Fritiden prioriteras för tid att umgås med familjen.

– Jag håller precis på att landa i rollen och det jag gör just nu. Framåt ser jag att vi ska kunna utveckla avdelningen, säger Daniel och påpekar att man måste vara medveten om branschens snabba teknikutveckling och att det gäller att hela tiden hänga med och göra anpassningar.

Vi är tacksamma för Daniels insatser och ledarskap inom Prenad och ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas tillsammans.